• Forskeren som minst mulig voksen 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-04-01)
      Denne artikkelen tar for seg metodologiske utfordringer knyttet til forskerens deltakelse i produksjon av datamaterialet. Tema her er å undersøke hvordan kunnskap om barn fremstilles ved å avklare hvilke væremåter og posisjoner forskeren inntar som observatør av de sosiale samhandlingene, som finner sted mellom deltakerne i barnehagen. Det empiriske materialet som presenteres i artikkelen er en del ...
    • Outside belonging: A study of bullying in a daycare institution 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-11)
      In this study of bullying during children’s play and other interactions in a daycare setting, the empirical data are based on interviews with staff and notes from discussions with staff and with two special education teachers. The results confirm that bullying is a complex phenomenon, as many and varied forces, both human and non-human, were found to play a role in the construction of bullying in ...
    • Relasjonell mobbing blant jenter i barnehagen 

      Helgesen, Mai Brit (Research report; Forskningsrapport, 2010)